گزارش دومین نشست نهادهای صنفی اعضای هیأت علمی دانشگاهها و پژوهشگاهها

تعداد بازدید:۱۳۶۴
دومین نشست نهادهای صنفی اعضای هیأت علمی دانشگاه‎ها و پژوهشگاه‎های کشور در تاریخ 7/8/94 به میزبانی مجمع ‏صنفی اعضای هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در این دانشگاه برگزار گردید.
 دومین نشست نهادهای صنفی اعضای هیأت علمی دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور در تاریخ 7/8/94 به میزبانی مجمع صنفی اعضای هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در این دانشگاه برگزار گردید. در این نشست نمایندگان مجامع، کانون­ها، شوراها و انجمنهای صنفی اعضای هیأت علمی دانشگاههای خوارزمی، علم و صنعت ایران، یزد، کاشان، گلستان، علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، ولی عصر(عج) رفسنجان، حکیم سبزواری، یاسوج، و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و همچنین نمایندگانی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد حضور داشتند. جلسه در دونوبت صبح و بعدازظهر برگزار گردید و ضمن پیگیری مصوبات جلسه اول، به برخی از مهم­ترین موضوعات مرتبط با وضعیت فعلی اعضای هیأت علمی پرداخته شد.

در ابتدای جلسه، آقای دکتر قریش­الحسینی رئیس هیأت مدیره مجمع صنفی اعضای هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد ضمن خیرمقدم به حاضرین، رئوس مهم، اهمیت و اهداف این نشست را ارائه نمودند.آقای دکتر یوسفی معاونت فرهنگی- اجتماعی دانشگاه فردوسی نیز طی سخنانی ضمن آرزوی موفقیت برای شرکت­کنندگان در این نشست، بر موارد مهمی از جمله ضرورت تشکیل مجامع صنفی در جهت صیانت از حریم دانشگاه، اهمیت و جایگاه این مجامع به­عنوان رابطی بین مدیریت دانشگاه و اعضای هیأت علمی، الزامات تأسیس این مجامع از طریق قانونی، الزامات تداوم و بقای فعالیت این مجامع و فعالیت داوطلبانه و بدون چشم­داشت اعضای آنها تأکید ورزیدند و خواستار پیگیری مجامع صنفی برای اخذ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای تحکیم جایگاه قانونی این مجامع در ساختار درون دانشگاهی گردیدند. سپس ازسوی دکتر دانشور، دبیر مجمع صنفی دانشگاه فردوسی مشهد،گزارشی در رابطه با اقدامات انجام شده برای برگزاری نشست دوم ارائه گردید و دستور کار این نشست را در سه محور اصلی شامل افزایش حقوق و بهبود معیشت اعضای هیأت علمی، منشور حقوق اعضای هیئت علمی و ارتقای امکانات رفاهی متناسب با شأن و منزلت اعضای هیأت علمی به اطلاع حاضران در جلسه رساند. در ادامه سرکار خانم دکتر زاهدی، دبیر اولین مجمع صنفی اعضای هیأت علمی دانشگاههای کشور که به­عنوان میهمان در این جلسه حضور داشتند، به بیان چگونگی تشکیل این نهاد و برخی اقدامات انجام شده توسط آن در زمان مدیریت خویش پرداختند.

پس ازآن، دکتر صفاپور گزارشی از پیگیری مصوبات اولین نشست مجامع صنفی اعضای هیأت علمی در دانشگاه علم و صنعت ایران را  ارائه نمود. خلاصه این گزارش به شرح زیر است:

«در حال حاضر در 17 دانشگاه و پژوهشگاه دولتی و 2 واحد دانشگاه آزاد اسلامی، نهادهای صنفی اعضای هیأت علمی تشکیل شده و در حال فعالیت هستند که بخش اعظم آنها دارای سایت یا وبلاگ فعال و یا نیمه­فعال هستند(موضوع بند 5 مصوبه نشست اول).در 2 دانشگاه دیگر نیز چنین تشکل­هایی ایجاد شده اما اطلاعی از فعالیت­های بعدی آن­ها منتشر نشده است. طبق اخبار موجود در سایت­های دانشگاه­ها و مراکزآموزش عالی کشور، در 3 دانشگاه دیگر نیز برای تشکیل نهادهای صنفی اقدام شده است. در ضمن براساس اخبار منتشرشده در سایت­های خبری، در دانشگاههای اصفهان، پیام نور و صنعت آب وبرق شهید عباسپور نیز تشکل­های صنفی ایجاد شده است اما هنوز امکان ارتباط با مسئولین این نهادها فراهم نشده است. همچنین نهادهای صنفی 2 دانشگاه، آیین­نامه جدید ارتقای اعضای هیأت علمی را نقد و بررسی نموده و ضمن ارسال دیدگاه­های خود برای مسئولین مربوطه، آن را برایاطلاع سایرین منتشر نموده­اند(موضوع بند 2 همان مصوبه). علاوه بر این موارد، تلاش شده بود که نمایندگانی از "مجمع صنفی اعضای هیأت علمی دانشگاههای کشور" و "کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران" نیز در این جلسه حضور داشته باشند که میسر نگردید(موضوع بند 8 همان مصوبه)».

سپس دستور کار جلسه آغازشد. در جلسه صبح موارد مختلفی در ارتباط با موضوعات صنفی و رفاهی اعضای هیأت علمی مطرح گردید که هریک از نمایندگان مجامع دانشگاه­های شرکت­کننده نقطه نظرات خود را پیرامون آن­ها بیان نمودند. مهم­ترین موارد مطرح شده به شرح زیر است:

الف افزایش حقوق اعضای هیأت علمی شاغل و بازنشستگان قبل از سال 1384.

ب- ایجاد مرکزی برای هماهنگی بین مجامع صنفی دانشگاه­ها.

د- ایجاد مرکز درمانی در دانشگاه­های مختلف، مشابه آنچه که در دانشگاه تهران وجود دارد.

ه- مشارکت در احداث مجتمع­های رفاهی- مسکونی در شهرها ومناطق برخوردار از جاذبه­های گردشگری.

در ادامه نشست در جلسه بعد از ظهر، پس از بحث وتبادل نظر پیرامون مسائل مختلف، تصمیمات زیر اتخاذ گردیدند:

1-     موضوع افزایش حقوق اعضای هیأت علمی شاغل و بازشسته برای سال آینده به­طور جدی پیگیری شود. کمیته­ای متشکل از آقایان دکتر امامی(دانشگاه علم وصنعت ایران)، دکتر صفاپور(دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان) و دکتر رزم­یار(دانشگاه فردوسی مشهد) مسئول تهیه وتدوین نامه­ای در این مورد شد وتصمیم گرفته شد که پس از کسب نظر تشکل­های صنفی مرتبط، نامه برای مسئولین مربوطه ارسال گردد. همچنین مقرر شد برای پیشبرد بهتر این امر، کمیته­ای مرکب از تعدادی از اعضای هیأت علمی پیشکسوت با مسئولین ذیربط ملاقات نموده واین درخواست را به­طور حضوری به ایشان منتقل نمایند.

2-     کمیته­ای متشکل از سرکار خانم دکتر دلیر(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی) و آقایان دکتر قاسمی هنری(دانشگاه خوارزمی)، دکتر شریفانی(دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان) و دکتر رضایی(دانشگاه یاسوج)، نقطه نظرات دانشگاهها در رابطه با آیین­نامه جدید ارتقا را گردآوری نموده و پس از جمع­بندی آن­­ها، نقدها را همراه با پیشنهادهای اصلاحی برای مسئولین مربوطه ارسال نمایند.

3-     مقرر گردید برای هماهنگی بیشتر بین نهادهای صنفی و پی­گیری اجرای مصوبات نشست­ها، دبیرخانه­ای با مسئولیت انجمن صنفی اعضای هیأت دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان ایجاد شود.

4-     در رابطه با موضوعات دیگر از جمله موضوع انتخاب صندوق بیمه وبازنشستگی اعضای هیأت علمی و همچنین طرح سلامت ایشان نیز گفتگوهایی انجام شد. مسئولیت پیگیری این موضوع را آقای دکتر امامی با همکاری دکتر رزم­یار عهده­دار شدند و مقرر گردید نتایج بررسی­ها در نشست بعدی مطرح شود.

5-     مجدداً بر اقدام برای کسب مجوزاز مراکز قانونی برای فعالیت این نهادها وهمچنین عدم ورود آن­ها به­صورت سازمانی به فعالیت­های سیاسی تأکید شد.

6-      نشست بعدی به میزبانی دانشگاه خوارزمی در تهران برگزار خواهد شد. زمان دقیق آن پس از هماهنگی­های لازم، از طریق دبیرخانه اعلام خواهد گردید.

                               


نظر شما :